söndag 1 mars 2009

Teknik

De senaste gångerna jag drejat har det inte alls fungerat särskilt bra. Jag har funderat mycket varför det som tidigare inte alls varit några problem, har blivit så krångligt.

Det är som bekant vinter, vilket betyder att det är ganska kallt i källaren också.
Så därför hade jag tagit upp leran till över våningen så den fick normal rumsteperatur inför helgens drejning. Och lyckligtvis gick drejningen mycket bättre denna gång. Kände viss nervositet innan - tänk om det går lika dåligt... Sån himla tur att jag lyckades bättre, det är lätt att tappa sugen annars.

Jag tror att det faktiskt kan vara så att leran blivit för kall där den legat i källaren. Så under centreringen så har det blivit alltför stora temperaturskillnader mellan kärnan och ytterdelen av klösen, vilket har lett till ojämnheter när är olika smidig. Det har känts som att leran varit centrerad, men sedan har väggarna blivit skeva när jag kommit en bit på väg.
Oavsett om detta handlar om fysik eller om det endast sitter i mitt huvud, så håller jag tummarna för att det nu fortsätter att gå bra att dreja!

Nu håller jag på att fundera lite på om det är dags att boka en bränning. Men för mig kan det vara lång tid mellan tanke och handling - vi får väl se när det blir av.

Inga kommentarer: